[interview Ondernemer 109] Thijl Klerkx - oprichter en marketeer bezorgservice Dayli

[interview Ondernemer 109] Thijl Klerkx - oprichter en marketeer bezorgservice Dayli
  • Food-en-retail
  • 23 jun 2017 @ 00:02
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingFood

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Na 100 opvallende vakgenoten, interviewen we er nog eens 100 bij! Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder. Als nummer 109 interviewt de redactie Food&Retail de piepjonge 'challenger' Thijl Klerkx - oprichter van Dayli. Zijn Dayli-app biedt iedere dag de keuze uit drie gezonde maaltijden en rekent geen bezorgkosten. Door het aanbod te beperken en de maaltijden in een grote keuken te bereiden is Dayli volgens Klerx, die ook de marketing doet, goedkoper en dubbel zo snel. 'Ik heb al mijn spaargeld in Dayli gestoken om het op te nemen tegen de miljoenenbedrijven Thuisbezorgd, Ubereats, Foodora en Deliveroo.'

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

Ik ben Thijl Klerkx, 22 jaar en geboren en getogen in Amsterdam. Op mijn twaalfde ben ik begonnen met ondernemen en vanaf mijn vijftiende in de wereld van eten en logistiek. De afgelopen drie jaar heb ik als consultant voor verschillende multinationals als Randstad en KLM gewerkt op het snijvlak van technologie en marketing. Maar het ondernemen begon toch weer te kriebelen. Deze week heb ik mijn bezorgservice Dayli gelanceerd. Dayli biedt particulieren en bedrijven de mogelijkheid om nooit meer zelf te koken, elke dag te bestellen en toch gezond en gevarieerd te eten zonder de hoofdprijs te betalen.

In mijn optiek maak of breekt marketing ieder product en iedere dienst. Als je een product echt groot wilt maken maakt het niet uit hoe goed het is, je moet het goed in de markt zetten want anders gebeurt er helemaal niks. Ik vind marketing het mooiste als het vanzelf lijkt te gaan. Soms zie je producten die opeens iedereen kent en overal zichtbaar zijn, alsof het vanzelf gaat. 99 van de 100 keer zitten daar dan een enorm strak plan en slimme ideeën achter, maar daar merk je als consument niks van.

Daarnaast vind ik het interessant om te zien hoe marketing door technologie verandert. Er is steeds meer data en je kunt alles meten. Welke knop moet waar staan en welke kleur trekt de meeste conversie? Heel fascinerend, maar soms vind ik dat mensen zich daar teveel op blindstaren. Los van alle data en efficiëntie vraag ik mij daarom bij iedere uiting ook altijd af: "Welk gevoel roept dit op bij de persoon die het ziet?" En precies dat kan je niet meten.

2. OK, ten eerste Dayli, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit idee om draait?

Ik houd niet zo van koken maar wel van lekker eten. Als je dan ook nog lange dagen werkt ga je al gauw veel bestellen. Ik kwam behoorlijk aan en kon op een gegeven moment echt geen pizza meer zien. Ik miste de gerechten van thuis dus ik bleef zoeken naar alternatieven. Maar er was gewoon nergens een dienst te vinden die last minute een lekkere warme, gezonde en betaalbare maaltijd komt brengen.

Zo ontstond het idee voor Dayli: een betaalbare dienst die supersnel een lekkere maaltijd komt brengen. Dat hoeven helemaal geen ingewikkelde gerechten te zijn, als het maar lekker is en een goede dosis voedingstoffen bevat.

Ik ben er ook van overtuigd dat dit de toekomst is. Als we over tien of twintig jaar terugdenken aan vroeger zullen we echt niet begrijpen dat mensen allemaal massaal zelf koken. Huis na huis staat iemand een maaltijd voor één, twee of drie mensen te bereiden terwijl het zo veel efficiënter is als je dat in grotere aantallen doet. Maar ik geloof niet dat we tegen die tijd allemaal elke dag pizza en broodjes döner eten, dus het leek me logisch dat er een service voor gezond eten moest komen!

3. Je bent nogal jong. Heb je hulp en/of ervaring?

Toen ik op mijn vijftiende de eerste bezorgservice voor biologische boodschappen in Nederland oprichtte kreeg ik veel hulp van fantastische mensen als bijvoorbeeld Annemarie van Gaal. Maar de afgelopen drie jaar heb ik veel voor grote multinationals gewerkt waar ik veel geleerd heb over teams, leiderschap en organisatie.

Ik moet echter nog heel veel leren en een aantal hele goede mentoren helpen mij daar enorm bij. Dit zijn mensen met veel ervaring op het gebied van eten, logistiek, technologie en ondernemerschap. Hun adviezen zijn allesbepalend voor mijn keuzes en zonder had ik dit nu niet kunnen doen.

Mijn koppigheid blijft zo nu en dan mijn zwakke punt. Zo ben ik Dayli met eigen vermogen gestart. Ik had kunnen wachten op investeerders of een crowdfundcampagne kunnen starten, maar als ik ergens van overtuigd ben, ga ik er vol voor. Tijdens het voorbereiden van de lancering van Dayli ben ik daarnaast ook voor een aantal dingen meerdere malen gewaarschuwd. Toch heb ik het op mijn manier doorgezet en dan kom je er na twee dagen proefdraaien er al achter dat het toch helemaal anders moet. Ik weet alleen niet of ik dat ooit nog ga verleren.

4. Is de bezorgingsmarkt een ingewikkelde, licht graag toe?

Ik denk dat er niet één bezorgingsmarkt is. Als je kijkt naar de bezorging van bereid eten zijn er verschillende segmenten. In fastfood is Thuisbezorgd heer en meester. Dat doen ze heel goed en gaat niemand ze afnemen.

Het bezorgen van ietwat luxer eten is een ander verhaal. Uber, Deliveroo, Foodora en Thuisbezorgd strijden allemaal om die markt met elk vrijwel exact hetzelfde aanbod. Dat is een kwestie van afwachten welke partijen elkaar gaan overnemen.

In de rest van de markt gebeurt er in Nederland bizar weinig als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Er is nog geen enkele bezorgservice die zich richt op mensen die wat vaker dan eens per maand bestellen en gewoon op zoek zijn naar snel, betaalbaar, normaal eten. Dat gat gaat Dayli nu opvullen en door onze logistiek kunnen we dat sneller en goedkoper doen dan welke andere speler ook.

5. Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?

In tegenstelling tot het logistieke model van andere bezorgdiensten is ons model enorm schaalbaar. Onze efficiëntie neemt extreem toe naarmate ons volume groeit. Als we groeien zoals gepland kunnen we onze prijzen nog verder verlagen, onze bezorgers goed betalen en toch een goede marge overhouden.

6. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!

We hebben al een maand stilletjes proefgedraaid om onze software, logistiek en assortiment te testen. We merkten daarbij ten eerste dat de logistiek enorm goed werkt: we bezorgden onze warme maaltijd gemiddeld in 12 minuten en het aantal leveringen dat langer dan de beloofde 20 minuten duurde lag onder de 0,5%.

Daarnaast is het geweldig om te merken dat 50% van onze klanten in de week van hun eerste bestellingen al opnieuw bestelt. Dat bewijst dat de doelgroep van de frequente besteller bestaat en onze dienst waardeert.

7. Je bent dus met een eigen investering de strijd aangegaan met Thuisbezorgd, Ubereats, Foodora en Deliveroo. Hoe ga je winnen, wat is jullie USP?

Dayli draait om snelheid, eenvoud en prijs. We zijn er gemiddeld in 12 en maximaal in 20 minuten. Je hoeft niet door enorme lijsten met restaurants en menu's te scrollen maar kiest gewoon uit de 4 gerechten van die dag. En onze maaltijden kosten altijd maximaal €10 en er zijn geen bezorgkosten.

8. Hoe gaan jullie verder?

De komende maanden focussen we op twee zaken. Allereerst heeft ons product nog wat verfijning nodig. Welke maaltijden slaan aan, wat zijn de goede porties. We merken bijvoorbeeld het weer enorme invloed heeft op welke gerechten populair zijn, daar moeten we beter op inspelen.

Daarnaast is marketing en sales nu cruciaal. Nederlanders zijn best conservatief in wat ze eten dus het is enorm belangrijk dat we ze op de juiste manier aanspreken en herhaaldelijk bereiken.

De gevoeligheid voor aanbiedingen is ook echt bizar. De kleinste kortingen trekken mensen over de streep. Ook klanten die na een paar bestellingen afhaken zijn vaak heel makkelijk terug te winnen met een kleine impuls. We willen de ervaringen in Amsterdam gebruiken om een blauwdruk te creëren waarmee we daarna heel efficiënt en snel in andere steden kunnen uitrollen. Nu is het nog veel handmatig experimenteren, straks moet alles automatisch.
 

Meer info: https://dayli.nl/

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 107 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 



      Thijl Klerkx - oprichter bezorgservice Dayli

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

108. [interview Ondernemers 108] Jochem Snels - Another Cookie koffie-consultancy

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken